Nobody puts the baby in the corner

Saa vi danser med dem;)

Hei igjen alle sammen. I dag, soendag har vaert en travel dag for de ansatte på Prince Island Kindergarten. Vi skulle nemlig promotere skolen i to bydeler av Liangxiang, og selvfoelgelig måtte vi foreign teachers vises fram. Så derfor har jeg nok en gang måtte vie en helg til skolen.

Promoteringen var ganske simpel, vi sang, danset og lekte litt med noen barn fra skolen, og andre barn i nabolaget, mens noen andre laerere delte ut informasjon om skolen. Men desverre var ikke vaergudene på vår side, så kraftig vind gjorde det ble litt dårlig oppmoete. Men dagen var uansett koselig, og jeg har endelig fått noen bilder av mine soete små. ^^,

IMGP1044.jpgIMGP1042.jpgIMGP1039.jpgIMGP1035.jpg IMGP1031.jpgIMGP1028.jpgIMGP1025.jpgIMGP1022.jpgIMGP1020.jpg

KK en annen foreign teacher ved skolen min poserer for bildet

Skrevet av CamillaS 06:37 Arkivert i Kina Kommentarer (1)

Kommentarer, kommentarer:

Mitt kongerike for kommentarer...

NiHao

Kameraet mitt er framdeles oedelagt, og det virker ikke som om det er mulig å redde bildene heller. Vel jeg får se om jeg får tak i dem på en eller annen måte, men fram til da får James' bilder vaere nok.

Disse bildene er alle tatt i Houhot, Indre Mongolia, de foerste bildene er fra middagen den siste dagen, etter middagen måtte vi vente i restauranten i et par timer foer toget gikk. Kjedsomheten fikk fram den kreative siden av meg og Tonje, og disse fantastiske bildene er resultatet :)

Den neste bildene er fra en av de mange timene vi tilbragte i buss mens vi var i Houhot. Tonje og James kjemper om å vaeremest badass med solbriller, mens jeg og James sover.

Og nok en gang savner jeg kommentarer... Jeg vet det er mange som foelger med på bloggen. Men til tross for naer 1800 besoek har det bare produsert 13 kommentarer... Kom igjen folks.. Har ikke facebook her, hvordan skal jeg liksom greie å holde kontakten med folk da;) Dere ekke spesielt flink til å skrive mail heller skjoenner dere...

Skrevet av CamillaS 11:19 Arkivert i Kina Kommentarer (3)

Golden Week

Oktoberferien

Vel jeg er tilbake fra Indre Mongolia nå, kom tilbake tirsdag, det var en kjempemorsom tur.

Vel for å virkelig oppdatere dere, og holde oss litt til kronologiask rekkefoelge la oss ta det fra starten.

Onsdag (30.september) var siste jobbdag foer ferien, og jeg skulle inn itl BJ. Toget vi skulle ta til Indre Mongolia gikk ikke foer sent fredag kveld, men pga. Golden Week var jeg redd Beijing ville vaere et kaos pga. ekstra sikkerhet, begrenset kollektivtransport og horder med turister. Saa fant ut jeg like gjerne kunne bo i Beijing i daene fram til avreise. Mange fra reisefoelget mitt var ogsaa i Beijing, saa det gav meg en mulighet til aa moete igjen en del venner jg ikke hadde sett paa en stund.
Anywho, jeg skulle altsaa til Beijing, men jeg hadde ikke pakket så måtte hjemom en tur, men det gikk raskt, fikk kastet noen saker i sekken og vips en halvtime senere var jeg på vei mot bussen. Kina elsker å gjoere livet litt vanskeligere enn noedvendig så når jeg kom på 616bussen oppdaget jeg den ikke gikk til Beijing allikevel, det er alltid 2-3 varianter av hver buss, så selv om de alle er 616 går de ikke noedvendigvis til samme sted... og det er ingenting påbussen som indikerer det med mindre du spoer (noe som ikke er spesielt enkelt for en som ikke kan spraaket) Så maatte kjoere gjennom hele byen foer vi endelig stoppet og jeg fikk gå ut. Fikk hjelp av noen kinesere som også skulle til byen med å finne en annen buss som gikk til der vi skulle. Tok fryktelig lang tid, men kom meg tilslutt til BJ.

Jeg har ogsaa tidligere fortalt hvordan vi har merket forberedelsene til nasjoanldagen med oevelser og sldater, og naa fikk vi virkelig merke det:tanks, SWAT team, soldater med gevaer og pistoler... de var klare for det vaerste... Men heldigvis gikk alt bra. Faktisk var jeg overrasket over hvor lite vi merket nasjoanldagen. Jeg har fortalt foer om det kaoset som har vaert under oevelsene til 1oktober hvor alt har stoppet opp naar de stenger de viktigste subwaylinjene, kollektivrtransport og de 3 ringroads (highway rundt byen). Og jeg hadde tenkt det ville vaere enda vaerre påselve dagen, men der tok jeg feil! noen suwayer var stengt, trafikken hefig bevoktet men bare en ring road var stengt, så det gikk faktisk ganske smertefritt!

Millitarparaden var som Kina lovet storslaatt og imponerende. Men desverre var paraden kun for inviterte, så vi så og hoerte lite til den i virkeligheten, vel vi så deler av paraden påTV, og til kvelden hadde de et spektakulaert show med fireworks og greier i Tian'anmen vi hoerte det, og selv om vi ikke kunne se noe selv, fikk vi se det på storskjaerm. Var veldig stilig, og så bra koreografert, ville vaert noe å vaere der og se det, men ikke noe å gjoere med det.

Fredag kveld reiste vi til Houhot i Indre Mongolia,bare for aa klarere misforstaaelsene foer de oppstaar maa jeg nevne at indre mongolia ikke er det samme som landet Mongolia. IM er en autonom region av Kina, noe som betyr at de i storre grad har bestemmelserett over sitt omraade. sant nok er det en stor mongolsk befolkning i dette omraadet, men er like langt en del av Kina. Ok med det sagt kan vi gaa videre. Byen Houhot er lokalisert en 10timers togtur fra Beiijing, og vi reste sent fredag kveld med sleeper train over natten. Togturen var egentlig ganske koselig, vi snakket og oppdaterte hverandre paa livet som laerer, og naar lysene ble slukket kl. 2230 sov jeg rimelig godt gjennom natten.

Luft! Fantastisk klar og frisk luft! Det var det som ventet oss paa perongen naar vi ankom stasjonen tidlig neste morgen. Vaeret var kjoeligere og luftkvaliteten var utrolig mye bedre enn det vi er vandt med i Beijing. Selvfoegelig vet vi og merker godt forrurensningen i Beijing, men i loep av de to maanedene jeg har bodd her har jeg blitt vant til den, men når vi kom til Houhot ble kontrasten så mye klarere, vi merket godt forkjellen.

Foerste stopp på programmet loerdag var det kjente mongolske hoeylandet, der spiste vi lunsj og ble introdusert til en tradisjonell mongolske brylupssermoni. Det var ingen som giftet seg altså, men vi fikk en innfoering i tradisjonene. En av tradisjonene innebar at vi måtte drikke baijao: Mongolsk spirit, 56%. De kom rumdt itl alle med et glass med det, jeg hadde observert bordet ved siden av, sett hvordan alle vrengte ansiktet i vemmelse når de proevde drikken, sett at ingen faktisk drakk opp koppen sin... Jeg var foerstemann ut påmitt bord, tok en hoefflig kvalmende sipp, og gav glasset tilbake, samme som alle andre hadde gjort, men neida, de hadde visst fått nok av denne ufulstendige utfoeringen av tradisjonen og gav meg glasset tilbake: Drikk opp... 56% shot kl. 11 om morgenen var litt drygt. Menmen. Kameraet mitt ble oedelagt denne dagen, uten noen som helst grunn: Holdt det i hånden, skulle ta et bilde og "Lense error". Virkelig dritt!

Tilsammen var vi 91 som reiste på denne turen, mesteparten fra TTC noen fra I to I, mer eller mindre det samme som vårt program, men de har tatt teorikurset online, og et par som bare hang seg på. Kjempekoselig å moete igjen de som hadde blitt plassert Sor i Kina, ShenYang og ellers i Kina. Så resten av dagen og kvelden ble i stor grad brukt til å henge med venner.

Dagen etter reiste vi til oerkenen! Mulig dette var en del av Gobi oerkenen, men ikke sikker... egentlig så den ganske falsk ut, det så ut som om det bare var en haug med sand dumpet random ved en by.I Sahara hadde man liksom en gradvis overgang fra toert område med lite vegetasjon, toerr jord over til de klassiske sanddynene. Her var skille litt fr brått og skarpt til at det virket ekte, og de og de "bratte kantene" til oerkenen var litt mistenkelige... Men de påsto at den var ekte... og vel det er vel lite grunn til å lage en oerken...?
Anywho for å komme opp på selve oerrkenen måtte vi gå opp en 90m stor sanddyne med 20-30%helling... altså ganske bratt. man kunne ta stolheis, eller gå trapp... eller gå rett opp sanddynen... gjett hva jeg gjorde?? Gikk opp sanddynen så klart;) Det var fryktelig slitsomt skal jeg fortelle deg, måtte gå på firefoeter tilslutt, så jeg ikke skulle miste balansen og falle bakover. Ja utrolig slitsomt, men var stolt tilslutt, jeg har jo ikke trenet spesielt mye siden jeg ankom Kina, så var fint å få roert litt på seg. Når vi kom inn i selve oerkenen kunne vi velge i en rekke ulike aktiviteter. Jeg dro på sandsrufing i en "oerkenbåt", altså en bil formet som en båt, hvor vi fikk en tur inn til oerkenens golfbane(!), fikk se noen skulpturer og en oerkenoase. Veien ned fra sanddynene var mye morsomere enn turen opp: vi kjoerte akebrett nedover skråningen! Kjempemorsomt,og det gikk raskt nedover!

Mandag var siste dag i Houhot, men siden vi reiste sent fikk vi tid til å shoppe og dra innom Houhot museum foer vi tok toget hjem over natten.

Det var virkelig artig å se folk igjen og hoere hvordan de takler laererjobben. Ikke alle var like fornoeyde med sin plassering, men det ser n ut til at de fleste har slott seg til ro i sine respektive plasseringer.

Resten av ferien tilbragte jeg i Beijing, var blant annet innom 798 art district, et fantastisk område nord i Beijing som kryr av kunstgallerier, butikker og kafeer. Kjempefint sted jeg anbefaler folk å besoeke, det var så rolig og avslappet atmosfaere der, en skarp kontrast til det vanlige myldrende Beijing sentrum. Desverre har jeg ingen bilder å vise, siden kameraet ble oedelagt tidligere. Har enda ikke proevd å laste opp bildene fra turen, og usikker på om det går, men dere kan i hvertfall se et par bilder på IES global.com

______________________

Har sagt tidligere at Kina har litt vansker med å gi ferier. Så nå har jeg jobbet både fredag, loerdag sist uke, og skal i tillegg gjoere noe promotering for skolen på soendag, vet det innebaerer sang, dans og public humiliation.Ferier koster her i Kina ja. Men har snakket med kontakten min i går og tror jeg kan få julaften og 1.juledag fri, noe som betyr langhelg! Har litt lyst til å reise da, så vurderer da å tilbringe julen i Seoul, Sor Korea. Det blir uansett ikke ordentlig jul når man må feire den i utlandet, kan i hvertfall gjoere det til en mer spennende opplevelse...

Fikk en overraskelse nar jeg kom hjem sist onsdag, deler av veggen min hadde muglet etter a ha blitt utsatt for vannlekasje. Det er noe feil med et roer, skolen har lovet a fa noen til a se pa det, men de ma gjoere noe i roerene, sa badet kommer til a lukte kloakk i omtrent en uke! Har avtalt a bruke Anitas bad i den perioden, men er redd det kommer til a pavirke hele leiligheten! Shit!

Kommer nok med noen bilder etter hvert

ZaiJian 再见

Camilla

Skrevet av CamillaS 22:20 Kommentarer (0)

Workaholic? Og kinesisk historie!

Vel en ting jeg nå har skjoennt er at Kina ikke forstår seg på ferier! For her sitter jeg på kontoret en soendag formiddag, og hvorfor det spoerr du? Vel du skjoenner neste uke er det en nasjoanl ferie her i Kina, vel la oss gå litt tilbake i tid... 1949 er et viktig år i kinesisk historie, siden starten av 1900tallet hadde Kina opplevd uroligheter, Qing-keiserdoemmet falt i 1911, og to ulike parter kjempet så om regjeringsmakten over Kina, det revolusjonaere kommunistopartiet og nasjoanalpariet Kuomintang. Maktforholdet mellom de to varierte gjennom denne lange borgekrigen, helt fram til 1949! 1 oktober dette året seiret endelig kommunistpartiet, under ledelsen av godeste Hr. Mao Zedong og fikk makten over Kina, mens Kuomintang ble tvunget til retrett til Taiwain.
Dermed ble 1 oktober nasjonaldagen til den nystiftede "Folkerepublikken Kina" og denne dagen markerer starten av Golden Week, en slags nasjonal hoestferie som varer fra 1.oktober til 8. oktober. Greit nok? Ja, men så begynner Kina å motsi seg selv litt... For i foelge loven skal ingen nasjonale ferier vare lengre enn 3 (uke)dager! Og med litt enkel hoderegning finner vi ut at ferien nå er over 5 ukedager! OG hva betyr dette? Vel vi må jobbe helgen foer og etter Golden week for å gjoere opp for ferien! Latterlig, men her sitter jeg, som mange andre en soendag, og skal også inn loerdag den 10ende oktober for å gjoere opp for de to ekstradagene!

Tar man fram kalkulatoren igjen så finner man raskt ut at det faktisk er hele 60 år siden PRC ble dannet, og dette er et stort og viktig markering i Kina, så 1 oktober arrangeres en massiv militaerparade i Beijing. Dette har et par konsekvenser for inbyggerne i BJ. Paraden er nemlig et fantastisk terroristmålm tenkt å slå til i Kinas hovedstad på nasjonaldagen! Dette er både den ultimate ydmykelsen ved å slå til under militaerparaden under nasjoanldagsfeiringen i hovedstaden og i tillegg ville det vaert strategisk viktig. Men selvfoegelig er myndighetene veldig klare over denne trusselen, og sikerheten i BJ er på topp. Men dette betyr også at kollektivtransporten er kraftig begrenset, og tilgangen til f.eks. Tian'An Men er mer regulert og bevoktet. Dette er selvfoelgelig positivt, man vil jo vaere så trygg som mulig, men det betyr også at trafikken er et kaos. Sist helg skulle (noekkelordet er skulle) jeg nemlig til ShenYang med noen venner, men pga. oevelse til golden week var noen av de viktigste subwaylinjene var stengt og bussen gikk ikke til togstasjoner og andre potensielle mål, så vi måtte prove å ta en taxi til togstasjonen. Men mangelen på kollektivtransport og at en mengde viktige veier var stengt gjorde at turen som vandligvis burde ta 45minutter ble forlenget til naermere 1,5timer, og toget var for lengst gått når vi endelig ankom stasjonen! Irriterende som det er vet jeg at Beijing kommer til å vaere i lik situasjon neste torsdag og utover hele golden week! GARANTERT FULT KAOS!

Derfor er jeg glad jeg reiser til Indre Mongolia neste fredag, TTC har nemlig planlagt en gruppetur til dette området fra 2 til 7 oktober. Hva programmet innebaerer er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hoert rykter om KTV, paragliding, kamelridning og bryllup. Uansett blir det nok kjempemorsomt, vi er nemlig hele 91 stykker som skal delta, og jeg får dermed moete igjen mange fra programmet, noe jeg gleder meg veldig til.

Men dagene foer jeg reiser opp nord skal jeg tilbringe i BJ sentrum med venner, siden jeg som sagt har forutsett et totalt kaos gruer jeg meg delvis til denne delen, kan tenke meg vi bruker mesteparten av tiden sittende fast i trafikken... Huff...

Faktisk er det merkelig hvordan mitt syn på reisetid har forandret seg, i går for eksempel reiste jeg inn til BJ for å moete ei veninne, det tok 4 timer å komme til leiligheten hennes, og tilbake tok det 3 timer. Mesteparten av denne tiden sto jeg i en buss/subway eller gikk mellom stasjonene, dette var litt lang tid, ja, men merkelig nok synes jeg 2-2,5timers reisetid er akseptabelt for en dagsreise! Dette er noe jeg ville tenkt var idiotisk i Norge, men vel Kina er veldig stor, så en slik reisetid er dermed relativt kort, og blir noe man må regne med, og blir vant med! Men vil jeg foele det samme når jeg kommer hjem til Norge? Muligens ikke..

Vel om en halvtime begynner siste time her for meg, og jeg må finne fram klistermerker for barna (enkleste måte å få dem til å hoere på deg er å bestikke dem!)

Zaijian
Camilla

Skrevet av CamillaS 23:39 Kommentarer (0)

Music & Lyrics (...And photos)

En ny blogg kommer nok snart, men denne entryen er bare om media! jeg har nemlig ENDELIG faatt internett i leiligheten og dermed muligheten til aa legge inn bildene fra den siste maaneden. Det er lite system i bildene, men de er for det meste fra turen til muren, sommerpalasset og graduation!

Saa over til musikken. Naar jeg reiste nedover til Kina var jeg redd jeg kom til aa kjede meg, saa jeg priorieterte filmer paa iPoden framfor musikk, jeg hadde jo musikken paa laptopen, lett aa overfoere sangene til iPoden da! Men dere vet jo hva som skjedde, laptopen klikka, det kan fikses, men må nå resette hele greia, og dermed sletter jeg all musikken. Jeg kan ikke en gang bruke USB til aa redde den, siden det er snakk om virus! Irriterendes situasjon, men går vel bra tilslutt. Men uansett ville gjerne dele litt musikk med dere.

Endelig fant jeg den! Den fantastiske TOFUSANGEN. Sangen er fra den kinesiske filmen "Kung Fu Dunk", og heter på kinesisk "Zhou Da Xia" og artisten er en velkjent kinesisk popartist; Jay Chou. Desverre har jeg ikke greid å finne en filmklippet med den engelske teksten, men dere kan jo alltids soeke på Youtube "Jay Chou Zhou Da english sub" eller noe slik. Teksten kan dere finne her,

tror det skal vaere mulighet for å se en video der (men virker ikke påmin data)
Om dere ikke får til å se videoen der, kan dere sjekke ut sangen her!

Sjekk også dette oppadkommende britiske bandet Hunting Bears
在见

Camilla

Skrevet av CamillaS 23:23 Arkivert i Kina Kommentarer (2)

Smashed Meat

Tiden går fort i Beijing, og nå er visst nok en uke omme. Jeg foeler meg stadig mer komfortabel med klassene, og laererjobben går stort sett veldig fint.

Siden vi dro fra UIBE har vi ikke hoert mye om svineinfluensaen, men nylig var det et tilfelle av H1N1 på en lokal skole, noe som har gjort at barneskolen hvor Anita jobber krever temperatursjekk 3 ganger daglig. Så langt har det ikke vaert noe tegn til slike tiltak ved skolen min, men jeg vet at mange steder er temperatursjekk et krav, så mulig det bare er et spoersmål om tid. I går fikk de ansatte og barna ved skolen kinesisk tradisjonell medisin, altså en slags te.. Det smakte ikke spesielt godt, men det skulle visst vaere bra for en...

Dusjen er endelig fikset, det var nemlig noe feil med berederen i leiligheten min, så jeg har levd uten varmt vann de siste to ukene, men det ble heldigvis fikset onsdag, fantasisk med en varm dusj igjen. Så torsdag morgen begynte bra, hadde for foerste gang på to uker kunne begynne dagen med en varm dusj, så kom fornoeyd ut av dusjen og skulle sminke meg å fikse håret foer jeg dro til skolen, men så; akkurat da jeg skulle ta fram mascaraen så jeg noe svart roere seg ved doen...

EN KAKKELAKK!!!!

Ewww... Den bare satt der på doen og stirret på meg! Jeg skulle virkelig oenske jeg hadde en mannlig romkamerat da (sorry gutter, men slik er det bare, det er deres jobb å fjerne de ufyselige innsektene som kommer inn). Men etter hvert skjoente jeg at jeg måtte gjoere noe selv, heldigvis er de kinesiske kakelakkene ganske trege, så den satt lydig å ventet mens jeg hentet skoen som sendte den i doeden... Jeg håper for all del at denne kakelakken var en ungkar som bare ved en tilfeldighet kom seg inn i leiligheten min, men vel realisten i meg sier jeg er vert for hans utvidete familie =S

I kveld reiser jeg, Jami, Mattias og Anita til ShenYang, en by nord for Beijing. En relativ stor gruppe fra programmet (omtrent 15 stykker) har nemlig blitt plassert der oppe, og vi bestemte oss for å besoeke dem denne helgen. Så i ettermiddag reiser jeg rett fra jobb og inn til Beijing, men selvfoelgelig er det ikke så enkelt, deler av subwayen er nemlig stengt fordi de oever til 60 årsjubileet, så å komme seg rundt i Beijing ble nå mye vanskeligere, og dyrere! Men om vi har tid skal vi proeve bussen, men dette er ikke helt enkelt om man ikke kan kinesisk... Hmm, vi får se hvordan det går...

Denne uken begynte jeg å trene igjen. På UIBE var det ikke helt enkelt å få tid til dette så rakk ikke spesielt mye der, så formen er virkelig ikke på topp, noe jeg smertefult merket denne uken. Men dette må til, så jeg får bare slite meg igjennom det. Og faktisk har joggeturene hjulpet meg med å bli bedre kjent i naerområdet mitt!

Snart er det "Golden Week" her i Beijing, dette er en kinesisk nasjoanl ferie som varer fra nasjonaldagen 1. Oktober til den 7ende. I og med at 2009 er 60årsjubileet for Folkerepublikken Kina er dette en veldig stor hendelse i år og det arrangeres en STOR millitaerparade her i Beijing, så byen kommer til å vaere overfylt av kinesiske turister disse dagene, så jeg, som mange andre har valgt å roemme byen disse dagene. min foerste plan var å reise til Hong Kong, dette er tross alt den lengste ferien vi får og HK er et stykke unna, så tenkte det ville vaere greit å reise dit i ferien... Men togbilettene var på hele 6000YUAN (5500NOK) og dette er ikke en skrivefeil det er snakk om seks tusen yuan for en togbilett! Selvfoelgelig betyr dette at jeg ikke kan dra til Hong Kong, så reiser nordover til Indre Mongolia i stedet! Noen TTC folk arrangerer en tur oppover for en 1100yuan, så blir helt klart billigere. Så skal nå på kamelridning, sandsurfing og tradisjonelt bryllup! Tror vi er en 20 stykker som er påmeldt så langt så blir nok artig der også.

Vel det begynner å naerme seg tid for dagens siste klasse, og har litt småtteri å gjoere foer jeg kan reise, så fram til neste gang
ZaiJian
Camilla

Skrevet av CamillaS 23:19 Kommentarer (0)

I take my pills, and admire the moon with my family...

Huff helgen er over så raskt! Er tilbake paa skolen naa, skoledagene har allerede blitt rutinemessige allerede, og jeg har blitt vant med de ulike klassenes og barnas personlighet, for eksempel maa Winnie holdes aktive gjennom timen, mens Sunny er ganske rolige, saa naar jeg naa kjenner til dette blir det lettere å planlegge gode timer tilpasset hver klasse, noe som gjoer timene bedre og mer effektive. Har naa akkurat laert bort setningen "I take my pills" til en gruppe treåringer, neste stopp er "I admire the moon with myfamily" ... Jeg er ikke den som kom opp med setningene den er fra i laereplanen vår, den har en gang i blant noen spesielle setninger...

Helgen ble nok en gang tilbrakt i Beijing, denne gangen var heldigvis litt mer planlagt, så jeg hadde alle noedvendigheter for en helg i byen med meg i baggen min. Jeg reiste rett etter jobb og var inn i byen til litt over 1730. Vi i og rundt Beijing hadde nok en gang planlagt å moetes for atter en utekveld, men dette var ikke foer kl. 2100, saa jegtok turen til Xidan, et kjoepesenter jeg for en eller annen grunn har en forkjaerlighet for. Den enkleste og billigste maaten å dra dit var med subwayen jeg husker aldri hvilken utgang som er naermest Xidan, saa tok en vilkaarlig exit. Selfoeligelig tok jeg den som var lengst borte, og selv om dette egentlig ikke er langt borte var min retningssans... sviktende, men fant heldigvis veien raskt, og det viste seg det var heldig jeg tok feil utgang for jeg fant en stor bokbutikk MED EN STOR ENGELSKAVDELING! Yess... Så kjopte boken "My sisters keeper" for å få tiden til å gå mens jeg ventet på de andre (Veldig bra bok BTW)

Klokken 2100 var gjengen samlet igjen og vi gikk til en bar i San Li Tun... Fantastisk plass... "Ladies: free entry, free drinks" That's the way I like it.... Jeg var ganske sliten etter jobb, saa vi dro hjem tidlig, rundt 0300, mesteparten skulle da videre til neste bar, men utslit som vi var dro jeg, Jami, Anders og James hjem til Jami hvor vi skulle overnatte i helgen.

Loerdag morgen og dag var ganske hendelsesloes, vi dro inn til Beijng i haap om aa faa kjoepe togbilletter, skal reise til Shenyang neste helg med Jami, Anita og Mattias, men spraakbarierer gjorde at vi ikke greide det... Saa ble det naa en ny barrunde til kvelden. Og så fant vi en fantastisk DVD butikk i San Li Tun, 5 - 10RMB (4 - 8 NOK) for en DVD. De hadde mange nye og gode engelske filmer MED engelsk og kinesisk audio, egelsk subtitels! OG DE VIRKER xD Så skal helt klart tilbake dit:)

Etter hvert begynte vi å bevege oss hjemover. Men aa dra hjem er ikke så enkelt skjoenner dere. Vi huket tak i en taxi og gav adressen, saa kjoerte den i vei, saa langt var alt bra, men selvfoelgelig var det ikke så enkelt, for etter en halvtimes tid stoppet han ved en random gate og ba oss dra ut. Det bidyr seg at han selvfoelgelig EGENTLIG ikke visste hvor vi skulle, men for kineserneer det viktig å ikke miste annsikt, altså bli flau, så ofte velger kineserne i stedet å innroemme de ikke aner hvor det er later de som om de vet det selv om de ikke gjoer det, uten mye tanke om konsekvensene for oss... Så måtte vi igjen begynne å lete etter en ny taxisjaafoer. Vi hadde stoppet ved en taxi sentral, så det var nok folk å velge i mellom, men det viste seg å vaere vanskelig, noen ville ikke kjoere oss fordi de hadde pause, mens andre avfeide oss, sannsynligvis fordi de ikke visste vegen.. Tilslutt fant vi en som var villige til å ta oss, men etter 45 minutter i taxien, skjoente vi at ogsaa han ikke ante hvor vi skulle, saa vi ringte JAmis kontakt, som greide å forklare veien til leiligheten. Det ble en lang og (relativ) dyr drosjetur og vi kom ikke hjem foer kl. 0530. Var ganske utslitt da.

Soendad kveld var jeg tilbake i Ximen ("byen" jeg bor i) og jeg dro ut til middag med noen andre engelsklaerere jeg hadde moett på politistasjonen den foerste dagen her. De jobber ikke gjennom TTC, men tilfeldigvis ankom de samme dag som oss, og pga. noen visa problemer var også de på politistasjonen samtidig som oss! Merkelig nok bodde de også 5 minutter unna meg... Tror det bor omtrent 15 vestlige mennesker i Ximen, så rart at vi skulle moetes slik. Men uansett middagen var koselig, såtok vi turen til leiligheten deres for et par oel foer jeg måtte dra hjemover, jeg skulle jo jobbe mandag.

Ellers har jeg proevd å begynne å trene igjen, men 6 uker uten aktiv trening har gjort at formen ikke er på topp, så joggeturene mine har vaert grusomme!!! Men de har i hvertfall gjort at jeg har blitt mer kjent i nabolaget!

Vel tror jeg avslutter der.

ZaiJian

Camilla

Skrevet av CamillaS 22:23 Kommentarer (0)

Weekend in Beijing

Vel det begynner vel å bli på tide med en oppdatering igjen nå. Har ikke internett i leiligheten, så framdeles er internettilgangen min litt berenset, men forhåpentligvis vil dette rettes snart.

Sist helg tilbrakte jeg i Beijing, selv om det ikke var lenge siden jeg forlot de andre interns foelte jeg et sterkt behov for å moete dem igjen. Så fredag reiste jeg til Beijing rett etter
jobb for aa moete en venn, vi spiste middag paa en japansk restaurant foer vi
bestemte oss for å moete resten av de av TTC som befinner seg i or omkring Beijing i Hou Hai. Vi var vel omkring 20 stykker som moettes i en liten bar "Manchester Pub", etter et par drinker forflyttet vi oss til San Li Tun, Beijings bargate, der tok vi igjen inn på en bar, to TTC ansatte hadde nemlig bursdag denne uken så vi feiret dem den kvelden med kake og oel. Vi satt vel der hele kvelden, det var foerst når folk begynte å bevege seg hjemover jeg begynt å lure på hvor jeg skulle gjoere av meg. Siste buss hjem til meg hadde gått flere timer tidligere, 2200... Jeg viste jo dette på forhånd, men hadde ikke planlagt spesielt mye i forhold til natten. Men jeg og tre andre (James, Mattias og El) hadde sett et vandrehjem i San Li Tun, så bestemte oss for a proeve der....

STENGT

Heldigvis fikk vi tak i en TTC ansatt som snakket kinesisk, og han ringte rundt til et par vandrehjem og fikset drosje for oss, så en smule utslitt ankomm vi WangFuling vandrehjem rundt 5 den morgenen. Heldigvis hadde alle med seg passet sitt (Man må vise pass om man skal få et sted å sove i Kina). For 50 quai (40noe NOK) fikk vi plass på et 6mannsrom. Sengene var ikke... beste kvalitet, menmen boer vel ikke forvente mye mer..

Overnattingsturen i Beijing var jo ikke videre planlagt, så morgenen etter måtte vi ut å kjoepe håndduk, tannboerste, tannkrem, kam etc. Men greit nok det, dette er ting man har behov for uansett.
Frokosten ble ramen på en japansk restaurant, og for dessert gikk vi til "Snack Street". Den såkaldte "Snackstreet" er en jent tuistattraksjon i Beijing, der får man nemlig servert en meget... Spesiell cuisine... Hund, Skorpion, Biller eller lammepenis? Hva skal det vaere?
Proevde Skorpionen selv... Ikke spesielt smakfult, men ikke vaerst heller! Og så til det jeg vet folk freaker ut pga. HUND! Ja jeg har proevd hund... Helt greit... Smaker kylling egentlig... Slapp av folkens, det er bare kjoett egentlig!
Etter den "spesielle" frokosten gikk vi videre til en stor bokhandel, og overraskende nok moette vi 4 stykker fra programmet der!Beijing er ganske stort og vi er vel en 15 stykker fra TTC omkring, så å moete noen der er ganske merkelig! Restene av dagen ble brukt til shopping og en tur på IKEA. Leiligheten trenger litt oppfriskning. (Men IKEAhar norske priser, så ganske dyrt med andre ord, dermed kjoepte jeg ikke mye der)

Greide å miste sistebussen hjem den kvelden, så måtte tilslutt ta en taxi, ikke vaert pris for 45minutters kjoerig: Det endte opp på omkring 80quai (65NOK)! Men var ganske troett når jeg kom hjem den kvelden, sluknet tvert jeg kom inn doeren!

Vel selv om turen ikke var helt planlagt var den veldig morsom, men neste gang tror jeg nok jeg skal planlegge litt mer foer jeg reiser!

Vel siden helgen har uken gått ganske raskt. Er jo torsdag allerede! Vel i morgen reiser jeg nok en gang inn til Beijing, skal bli der hele helgen denne gangen, litt mer forberedt denne gangen, og vet litt mer om busstider, og steder i Beijing! Laerer noe nytt hver dag her!

Vel nok for denne gang
Camilla

Skrevet av CamillaS 22:01 Kommentarer (1)

(Innlegg 33 - 40 av 54) « Side 1 2 3 4 [5] 6 7 »