oktober 2009

Chinese

Denne uken har vaert en hendelsefylt uke paa Prince Island. Vi har hatt to eventer, den foerste vaar sportsdagen. Alle klassene hadde laget et show med sang og dans og saa var det leker for barna. Men like viktig som aa vise barnas prestasjoner var det ogsaa en annledning for aa vise fram foreign teacherne paa skolen, saa vi ble plassert ved et "aerestgjest" bord med god utsikt over "scenen" sammen med eier av skolen og rektor, mens foreldrene og de andre laererne matte staa.

Saa fikk et par bilder av barna, skolen og kontoret:

I gaar feiret vi halloween, og jeg var paa butikken for aa kjoepe godteri til barna, da jeg fant "PAASKESJOKOLADE!" LOL paaskesjokolade (i oktober) i Kina! Sikkert rester av salget i Norge. Men synes det var saa artig aa se at jeg matte kjeope det!

I gaar hadde jeg ansvaret for fire klasser med 2 og 3aaringer, saa vi lagde halloweenmasker med dem. Saa gikk vi "trick or treat" og gav ut godteri.

IMGP1273.jpgIMGP1265.jpgIMGP1248.jpgIMGP1244.jpgIMGP1209.jpgIMGP1206.jpgIMGP1208.jpg

___________________

Som noen kanskje merket hadde jeg tilgang til facebook en stund denne uken, men nok en gang har proxyserveren blitt blokkert! Saa det ble et kort gjensyn med facebook denne gangen. ;'(

Skrevet av CamillaS 21:06 Kommentarer (0)

Eating with knitting needles..

"You do not sew with a fork, and I see no reason why you should eat with knitting needles."

Vel, quoten i tittelen har egentlig lite aa gjoere med denne bloggen, spisepinner er et redskap jeg er godt vant med naa, men foelte likevel for aa ha denne quoten i overskriften, hadde liknende tanker om spisepinnene foer jeg kom til Kina.

Vel uansett, dette inlegget er om MAT - I - KINA

Maten i Kina er definitivt ikke den samme som der hjemme, ikke en gang kinarestaurantene gir et godt bilde paa hvilke retter som venter en her.

Vel vi har jo alltids de kjente "snacksene" som

• Hund
  • Skorpioner
  • Lammepenis
  • Biller
  • Larver
  • Snegler
  • Esel
  • Sjoestjerne

Disse kjente delikatessene finner man bl.a. i Wangfujing snack street:
IMGP0657.jpgIMGP0647.jpg IMGP0658.jpgIMGP0654.jpgIMGP0649.jpgIMGP0641.jpgIMGP0650.jpg

Men dette er da vel egentlig ikke dagligdags kost for kinesere, selv om ogsaa disse rettene er noe usedvanlige for norske mager. Ris er essensielt til alle maaltider (frokost, lunsj, middag, man faar aldri nok ris her i Kina) og all maten er veldig oljete. Tofu er ganske viktig og kommer i mange varianter, fra hvite geleklumper til noe som nesten kunne vaert kjoett. Egg er ogsaa noe som kommer i mange varianter, virkelig, det kan ikke beskrives hvor mange ulike eggtyper kineserne har faatt fram. Hva med et svart egg? Eller egg som ligner brun gele?

Engelske menyer er ogsaa et sjeldent syn i Kina, de restaurantene som har bilder er greie nok, men det har ogsaa gaatt en del i blind peking paa kinesisk skrift. Det gjelder aa laere seg ord som ris, nudler, tofu, sau, gris, okse og fisk raskt. Men en gang i blant har restaurantene tilogmed engelsk tekst. Men med kinesernes manglende engelskkunnskaper blir resultatet noen gang litt... merkelig... se for eksempel paa disse menyene fra en restaurant i nord Beijing. Hva er egentlig en gravid loessluppen fisk? Smaker det godt mon tro?

Skrevet av CamillaS 05:30 Kommentarer (3)

Yuyantan park

Parkene i Kina er fantastisk vakre og loerdag tilbrakte jeg og James dagen i Yuyantan park i Beijing. IMGP0985.jpgIMGP0981.jpgIMGP0976.jpgIMGP0974.jpgIMGP0973.jpgIMGP0958.jpgIMGP0970.jpgIMGP0969.jpgIMGP0962.jpgIMGP0956.jpgIMGP0954.jpgIMGP0953.jpgIMGP0951.jpgIMGP0946.jpgIMGP0938.jpg

Skrevet av CamillaS 06:51 Kommentarer (1)

Nobody puts the baby in the corner

Saa vi danser med dem;)

Hei igjen alle sammen. I dag, soendag har vaert en travel dag for de ansatte på Prince Island Kindergarten. Vi skulle nemlig promotere skolen i to bydeler av Liangxiang, og selvfoelgelig måtte vi foreign teachers vises fram. Så derfor har jeg nok en gang måtte vie en helg til skolen.

Promoteringen var ganske simpel, vi sang, danset og lekte litt med noen barn fra skolen, og andre barn i nabolaget, mens noen andre laerere delte ut informasjon om skolen. Men desverre var ikke vaergudene på vår side, så kraftig vind gjorde det ble litt dårlig oppmoete. Men dagen var uansett koselig, og jeg har endelig fått noen bilder av mine soete små. ^^,

IMGP1044.jpgIMGP1042.jpgIMGP1039.jpgIMGP1035.jpg IMGP1031.jpgIMGP1028.jpgIMGP1025.jpgIMGP1022.jpgIMGP1020.jpg

KK en annen foreign teacher ved skolen min poserer for bildet

Skrevet av CamillaS 06:37 Arkivert i Kina Kommentarer (1)

Kommentarer, kommentarer:

Mitt kongerike for kommentarer...

NiHao

Kameraet mitt er framdeles oedelagt, og det virker ikke som om det er mulig å redde bildene heller. Vel jeg får se om jeg får tak i dem på en eller annen måte, men fram til da får James' bilder vaere nok.

Disse bildene er alle tatt i Houhot, Indre Mongolia, de foerste bildene er fra middagen den siste dagen, etter middagen måtte vi vente i restauranten i et par timer foer toget gikk. Kjedsomheten fikk fram den kreative siden av meg og Tonje, og disse fantastiske bildene er resultatet :)

Den neste bildene er fra en av de mange timene vi tilbragte i buss mens vi var i Houhot. Tonje og James kjemper om å vaeremest badass med solbriller, mens jeg og James sover.

Og nok en gang savner jeg kommentarer... Jeg vet det er mange som foelger med på bloggen. Men til tross for naer 1800 besoek har det bare produsert 13 kommentarer... Kom igjen folks.. Har ikke facebook her, hvordan skal jeg liksom greie å holde kontakten med folk da;) Dere ekke spesielt flink til å skrive mail heller skjoenner dere...

Skrevet av CamillaS 11:19 Arkivert i Kina Kommentarer (3)

Golden Week

Oktoberferien

Vel jeg er tilbake fra Indre Mongolia nå, kom tilbake tirsdag, det var en kjempemorsom tur.

Vel for å virkelig oppdatere dere, og holde oss litt til kronologiask rekkefoelge la oss ta det fra starten.

Onsdag (30.september) var siste jobbdag foer ferien, og jeg skulle inn itl BJ. Toget vi skulle ta til Indre Mongolia gikk ikke foer sent fredag kveld, men pga. Golden Week var jeg redd Beijing ville vaere et kaos pga. ekstra sikkerhet, begrenset kollektivtransport og horder med turister. Saa fant ut jeg like gjerne kunne bo i Beijing i daene fram til avreise. Mange fra reisefoelget mitt var ogsaa i Beijing, saa det gav meg en mulighet til aa moete igjen en del venner jg ikke hadde sett paa en stund.
Anywho, jeg skulle altsaa til Beijing, men jeg hadde ikke pakket så måtte hjemom en tur, men det gikk raskt, fikk kastet noen saker i sekken og vips en halvtime senere var jeg på vei mot bussen. Kina elsker å gjoere livet litt vanskeligere enn noedvendig så når jeg kom på 616bussen oppdaget jeg den ikke gikk til Beijing allikevel, det er alltid 2-3 varianter av hver buss, så selv om de alle er 616 går de ikke noedvendigvis til samme sted... og det er ingenting påbussen som indikerer det med mindre du spoer (noe som ikke er spesielt enkelt for en som ikke kan spraaket) Så maatte kjoere gjennom hele byen foer vi endelig stoppet og jeg fikk gå ut. Fikk hjelp av noen kinesere som også skulle til byen med å finne en annen buss som gikk til der vi skulle. Tok fryktelig lang tid, men kom meg tilslutt til BJ.

Jeg har ogsaa tidligere fortalt hvordan vi har merket forberedelsene til nasjoanldagen med oevelser og sldater, og naa fikk vi virkelig merke det:tanks, SWAT team, soldater med gevaer og pistoler... de var klare for det vaerste... Men heldigvis gikk alt bra. Faktisk var jeg overrasket over hvor lite vi merket nasjoanldagen. Jeg har fortalt foer om det kaoset som har vaert under oevelsene til 1oktober hvor alt har stoppet opp naar de stenger de viktigste subwaylinjene, kollektivrtransport og de 3 ringroads (highway rundt byen). Og jeg hadde tenkt det ville vaere enda vaerre påselve dagen, men der tok jeg feil! noen suwayer var stengt, trafikken hefig bevoktet men bare en ring road var stengt, så det gikk faktisk ganske smertefritt!

Millitarparaden var som Kina lovet storslaatt og imponerende. Men desverre var paraden kun for inviterte, så vi så og hoerte lite til den i virkeligheten, vel vi så deler av paraden påTV, og til kvelden hadde de et spektakulaert show med fireworks og greier i Tian'anmen vi hoerte det, og selv om vi ikke kunne se noe selv, fikk vi se det på storskjaerm. Var veldig stilig, og så bra koreografert, ville vaert noe å vaere der og se det, men ikke noe å gjoere med det.

Fredag kveld reiste vi til Houhot i Indre Mongolia,bare for aa klarere misforstaaelsene foer de oppstaar maa jeg nevne at indre mongolia ikke er det samme som landet Mongolia. IM er en autonom region av Kina, noe som betyr at de i storre grad har bestemmelserett over sitt omraade. sant nok er det en stor mongolsk befolkning i dette omraadet, men er like langt en del av Kina. Ok med det sagt kan vi gaa videre. Byen Houhot er lokalisert en 10timers togtur fra Beiijing, og vi reste sent fredag kveld med sleeper train over natten. Togturen var egentlig ganske koselig, vi snakket og oppdaterte hverandre paa livet som laerer, og naar lysene ble slukket kl. 2230 sov jeg rimelig godt gjennom natten.

Luft! Fantastisk klar og frisk luft! Det var det som ventet oss paa perongen naar vi ankom stasjonen tidlig neste morgen. Vaeret var kjoeligere og luftkvaliteten var utrolig mye bedre enn det vi er vandt med i Beijing. Selvfoegelig vet vi og merker godt forrurensningen i Beijing, men i loep av de to maanedene jeg har bodd her har jeg blitt vant til den, men når vi kom til Houhot ble kontrasten så mye klarere, vi merket godt forkjellen.

Foerste stopp på programmet loerdag var det kjente mongolske hoeylandet, der spiste vi lunsj og ble introdusert til en tradisjonell mongolske brylupssermoni. Det var ingen som giftet seg altså, men vi fikk en innfoering i tradisjonene. En av tradisjonene innebar at vi måtte drikke baijao: Mongolsk spirit, 56%. De kom rumdt itl alle med et glass med det, jeg hadde observert bordet ved siden av, sett hvordan alle vrengte ansiktet i vemmelse når de proevde drikken, sett at ingen faktisk drakk opp koppen sin... Jeg var foerstemann ut påmitt bord, tok en hoefflig kvalmende sipp, og gav glasset tilbake, samme som alle andre hadde gjort, men neida, de hadde visst fått nok av denne ufulstendige utfoeringen av tradisjonen og gav meg glasset tilbake: Drikk opp... 56% shot kl. 11 om morgenen var litt drygt. Menmen. Kameraet mitt ble oedelagt denne dagen, uten noen som helst grunn: Holdt det i hånden, skulle ta et bilde og "Lense error". Virkelig dritt!

Tilsammen var vi 91 som reiste på denne turen, mesteparten fra TTC noen fra I to I, mer eller mindre det samme som vårt program, men de har tatt teorikurset online, og et par som bare hang seg på. Kjempekoselig å moete igjen de som hadde blitt plassert Sor i Kina, ShenYang og ellers i Kina. Så resten av dagen og kvelden ble i stor grad brukt til å henge med venner.

Dagen etter reiste vi til oerkenen! Mulig dette var en del av Gobi oerkenen, men ikke sikker... egentlig så den ganske falsk ut, det så ut som om det bare var en haug med sand dumpet random ved en by.I Sahara hadde man liksom en gradvis overgang fra toert område med lite vegetasjon, toerr jord over til de klassiske sanddynene. Her var skille litt fr brått og skarpt til at det virket ekte, og de og de "bratte kantene" til oerkenen var litt mistenkelige... Men de påsto at den var ekte... og vel det er vel lite grunn til å lage en oerken...?
Anywho for å komme opp på selve oerrkenen måtte vi gå opp en 90m stor sanddyne med 20-30%helling... altså ganske bratt. man kunne ta stolheis, eller gå trapp... eller gå rett opp sanddynen... gjett hva jeg gjorde?? Gikk opp sanddynen så klart;) Det var fryktelig slitsomt skal jeg fortelle deg, måtte gå på firefoeter tilslutt, så jeg ikke skulle miste balansen og falle bakover. Ja utrolig slitsomt, men var stolt tilslutt, jeg har jo ikke trenet spesielt mye siden jeg ankom Kina, så var fint å få roert litt på seg. Når vi kom inn i selve oerkenen kunne vi velge i en rekke ulike aktiviteter. Jeg dro på sandsrufing i en "oerkenbåt", altså en bil formet som en båt, hvor vi fikk en tur inn til oerkenens golfbane(!), fikk se noen skulpturer og en oerkenoase. Veien ned fra sanddynene var mye morsomere enn turen opp: vi kjoerte akebrett nedover skråningen! Kjempemorsomt,og det gikk raskt nedover!

Mandag var siste dag i Houhot, men siden vi reiste sent fikk vi tid til å shoppe og dra innom Houhot museum foer vi tok toget hjem over natten.

Det var virkelig artig å se folk igjen og hoere hvordan de takler laererjobben. Ikke alle var like fornoeyde med sin plassering, men det ser n ut til at de fleste har slott seg til ro i sine respektive plasseringer.

Resten av ferien tilbragte jeg i Beijing, var blant annet innom 798 art district, et fantastisk område nord i Beijing som kryr av kunstgallerier, butikker og kafeer. Kjempefint sted jeg anbefaler folk å besoeke, det var så rolig og avslappet atmosfaere der, en skarp kontrast til det vanlige myldrende Beijing sentrum. Desverre har jeg ingen bilder å vise, siden kameraet ble oedelagt tidligere. Har enda ikke proevd å laste opp bildene fra turen, og usikker på om det går, men dere kan i hvertfall se et par bilder på IES global.com

______________________

Har sagt tidligere at Kina har litt vansker med å gi ferier. Så nå har jeg jobbet både fredag, loerdag sist uke, og skal i tillegg gjoere noe promotering for skolen på soendag, vet det innebaerer sang, dans og public humiliation.Ferier koster her i Kina ja. Men har snakket med kontakten min i går og tror jeg kan få julaften og 1.juledag fri, noe som betyr langhelg! Har litt lyst til å reise da, så vurderer da å tilbringe julen i Seoul, Sor Korea. Det blir uansett ikke ordentlig jul når man må feire den i utlandet, kan i hvertfall gjoere det til en mer spennende opplevelse...

Fikk en overraskelse nar jeg kom hjem sist onsdag, deler av veggen min hadde muglet etter a ha blitt utsatt for vannlekasje. Det er noe feil med et roer, skolen har lovet a fa noen til a se pa det, men de ma gjoere noe i roerene, sa badet kommer til a lukte kloakk i omtrent en uke! Har avtalt a bruke Anitas bad i den perioden, men er redd det kommer til a pavirke hele leiligheten! Shit!

Kommer nok med noen bilder etter hvert

ZaiJian 再见

Camilla

Skrevet av CamillaS 22:20 Kommentarer (0)